Er zijn ontzettend veel restaurants te vinden. Door het hele land, over de gehele wereld. En dat is natuurlijk fijn. Vooral als als je het erg prettig vindt om uit eten te gaan. Er zijn dan ook verschillende soorten restaurants te vinden. Je kunt voor Thais gaan, Chinees, Argentijns, Mexicaans en wat al niet meer. Misschien is een Steakhouse meer jouw ding? Dat weet je zelf natuurlijk het beste. Dat doet er in principe ook niet zo heel erg toe. Want veel mensen willen ergens dineren waar het anders is dan op de standaard plekken. Maar dan steekt de volgende vraag direct zijn kop op: wat maakt een restaurant uniek?
Dat kan natuurlijk liggen aan verschillende onderdelen. En het is voor een ieder verschillend. Het is natuurlijk ook maar net wat je bent gewend. Maar om een restaurant net dat beetje specialer te maken, moet men daar iets aanbieden wat alle anderen niet hebben. Een Unique Selling Point (USP). Of meerdere hiervan, dat kan natuurlijk ook. Het moet dus iets zijn wat wij als consumenten alleen bij dat ene restaurant kunnen vinden. Meestal worden dit soort dingen gepromoot door overtreffende trappen, zoals ‘de beste’, ‘de grootste’ en ga zo maar verder. Dus wat maakt een restaurant nou uniek in jouw ogen? Het zijn in ieder geval dingen die bepaalde mensen wel of juist niet aantrekken. Er wordt dan vaak naar een aantal punten gekeken om dit vast te stellen:
- Hoe uniek is het restaurant?
- Wat is er zo anders in vergelijk met de concurrentie?
- Waarom komt een gast nou juist bij dat restaurant eten en niet ergens anders?
De horeca is nou eenmaal een sterk concurrerende markt. Een restaurant moet zich dus duidelijk weten te onderscheiden. Zo zijn er in een stad misschien wel 10 Mexicaanse restaurants, maar gaan veel mensen naar dat ene plekje toe. En waarom is dat? Het kan natuurlijk liggen aan de kwaliteit van het eten. Of aan de bediening, de aankleding en dus de algehele ambiance. Misschien hebben ze vlees speciaal voorbereid, kun je een blik in de open keuken werpen of wordt er altijd een stap extra gezet om je te bedienen of iets voor je te bereiden. Het kan letterlijk van alles zijn. Zelfs de liggen van een restaurant of het soort gebouw waar het in zit. Een pand met een historie bijvoorbeeld waar het restaurant in haar thema iets mee doet. Dat zijn ook dingen die een restaurant uniek kunnen maken.
Dus wat maakt een restaurant uniek? Het zijn de speciale dingen die de andere restaurants niet hebben en het kan aan allerlei punten liggen. Vaak is het dus iets speciaals waardoor de mensen vaak terug willen komen. Het is in ieder geval zeker dat wanneer je zo’n restaurant hebt weten te vinden, je eigenlijk de pot met goud hebt gevonden en je daar natuurlijk dankbaar gebruik van moet maken. Mits het ook in je prijsklasse valt natuurlijk. Want dat is dan wel weer iets waar je rekening mee moet houden, helemaal vandaag de dag.